Vůz řady Dsd je dvounápravový služební vůz, určený pro osobní vlaky a rychlíky. Pojezd vozu tvoří dvojice jednonápravových podvozků soustavy Rybák. Vozová skříň je celokovové stavby a je pomocí dřevěných přepážek rozdělena na nástupní prostor, služební oddíl a zavazadlový oddíl se záchodkem. Vnitřní obložení vozové skříně je z dřevěných palubek a dřevotřísky opatřených lakem. Vůz náleží do 2. výrobní série.
Technická data vozu |
||
Rozchod | 1 435 | mm |
Délka přes nárazníky | 15 730 | mm |
Délka vozové skříně | 14 450 | mm |
Šířka vozové skříně (bez bočních vyhlídek) | 2 700 | mm |
Šířka v místě vyhlídkových oken | 3 100 | mm |
Výška od temene kolejnice | 3 835 | mm |
Rozvor | 9 400 | mm |
Průměr kol | 1 000 | mm |
Nejvyšší dovolená rychlost | 100 | km/h |
Hmotnost prázdného vozu | 19 000 | kg |
Ložná hmotnost | 7 500 | kg |
Tlaková brzda | Knorr | |
Osvětlení | elektrické žárovkové, 24 V | |
Vytápění | parní nízkotlaké, kamny | |
Vozová skupina | 10 |
Historie vozu |
|
1950 | - vyroben Královopolskou strojírnou v Brně pod výrobním číslem 28 104 a pod řadovým označením Dsd 6-6599 předán do provozu ČSD |
1957 | - podle nově zavedeného systému přeznačen na Dsd 7-2837 |
1967 | - přeznačen podle mezinárodního systému UIC na Dsd 50 54 93-21 210-2 |
1983 | - změna řadového označení na Daad |
konec 80. let | - rekonstruován na služební vůz pro nákladní vlaky, vybaven kamny a přeznačen na Daad-k 30 54 93 21 210-7 |
1998 | - poslední velká oprava provedená v dílnách KOS Krnov |
po roce 2000 | - odstaven z provozu a deponován v Rakovníku a následně v Železničním muzeu ČD v Lužné u Rakovníka |
2002 | - získán do sbírek IMC Plzeň, přepraven do Plzně a deponován v prostorách depa Plzeň |
2003 – 2004 | - oprava vnějšího vzhledu vozu členy IMC Plzeň; vůz je opatřen popisem odpovídajícím stavu po vyrobení |
8. 5. 2004 | - první jízda vozu v muzejním provozu |
20. 5. 2013 | - přiděleno číslo 55 54 93-20 001-1 dle předpisů EU |
duben 2015 | - generální oprava pojezdu v KOS Krnov |